News

Jailed Kurdish lawmaker Demirtaş nominated for Nobel Prize

Jailed Kurdish lawmaker Demirtaş nominated for Nobel Prize

Xeber24.net – Ahval

A Swedish lawmaker on Friday nominated the jailed former leader of the pro-Kurdish Peoples’ Democratic Party (HDP) Selahattin Demirtaş for the 2019 Nobel Peace Prize, left-wing news site Gazete Duvar reported.

Thomas Hammarberg, a Social Democrat and human rights advocate, nominated the 45-year-old Demirtaş, who has been behind bars since November 2016 and faces up to 144 years in prison over a string of terror related charges, for being “courageous” and “promoting peace” in Turkey, the site said.

“For the last twelve years, Demirtas has played a key role in almost every initiative in Turkey promoting peace between Kurds and Turks, minority rights, women rights, gay rights, and democracy,” Gazete Duvar quoted Hammarberg’s letter that was submitted to the Nobel Committee as saying.

“He has been constant and courageous in his work for a peaceful solution of Kurdish question. He has worked for an end of warfare against Kurds in Turkey and Syria,” the letter went on to say.

In November of last year the European Court of Human Rights (ECHR) ruled that Turkey sought to limit democratic freedoms and political debate by interning Demirtaş and ordered his release. Turkey is part of the Council of Europe and member states agree to follow rulings of the ECHR; however, Turkish President Recep Tayyip Erdoğan said his country was not bound by ECHR decisions and said it would take counter actions. t

Demirtaş is one of eight HDP lawmakers currently behind bars in Turkey on terrorism-related charges after the lifting of their parliamentary immunity in May 2016, following the breakdown of an HDP-mediated peace process between the government and Kurdistan Workers’ Party (PKK) armed rebels.

Ankara accuses HDP politicians of aiding the PKK, an armed group that has been at war in Turkey for more than 30 years and is designated as a terrorist organisation by Turkey, the United States and the European Union.

Demirtaş led the HDP’s presidential and parliamentary election campaign from prison in June 2018, securing 65 seats for the pro Kurdish party — up from 59.

Back to top button
Close

نحن نستخدم ملفات تعريف الارتباط (كوكيز) لفهم كيفية استخدامك لموقعنا ولتحسين تجربتك. من خلال الاستمرار في استخدام موقعنا ، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. سياسية الخصوصية

جمع البيانات
عند استخدام الموقع قد تصادف مناطق مثل المنتديات أو خدمات الفيديو حيث يتم الطلب منك كمستخدم إدخال معلومات المستخدم الخاصة بك. يتم استخدام مثل معلومات المستخدم هذه فقط للهدف التي يتم جمعها من أجله، وأي أغراض أخرى يتم تحديدها في نقطة الجمع وذلك بالتوافق مع سياسة الخصوصية هذه. لن نقوم بالإفصاح عن أي من معلومات المستخدم التي توفرها لطرف ثالث دون إصدارك الموافقة على ذلك، باستثناء ضرورة توفير خدمات قمت بتحديد طلبها.
إلغاء الاشتراك
تستطيع عندما تريد سحب موافقتك على استلام مخاطبات دورية بخصوص المواصفات، والمنتجات، والخدمات، والفعاليات وذلك عن طريق الرد على وصلة "إلغاء الاشتراك" في المخاطبات القادمة منا. الرجاء ملاحظة أننا لن نقوم بالإفصاح عن معلومات المستخدم الخاصة بك لطرف ثالث لتمكينه من إرسال مخاطبات تسويق مباشرة لك دون موافقتك المسبقة على القيام بذلك.
الملفات النصية (كوكيز)
يتوجب عليك أن تعلم أنه من الممكن أن يتم جمع المعلومات والبيانات تلقائيا من خلال استخدام الملفات النصية (كوكيز). وهي ملفات نصية صغيرة يتم من خلالها حفظ المعلومات الأساسية التي يستخدمها موقع الشبكة من أجل تحديد الاستخدامات المتكررة للموقع وعلى سبيل المثال، استرجاع اسمك إذا تم إدخاله مسبقا. قد نستخدم هذه المعلومات من أجل متابعة السلوك وتجميع بيانات كلية من أجل تحسين الموقع، واستهداف الإعلانات وتقييم الفعالية العامة لمثل هذه الإعلانات. لا تندمج هذه الملفات النصية ضمن نظام التشغيل الخاص بك ولا تؤذي ملفاتك. وإن كنت تفضل عدم جمع المعلومات من خلال استخدام الملفات النصية، تستطيع اتباع إجراء بسيط من خلال معظم المتصفحات والتي تمكنّك من رفض خاصية تنزيل الملفات النصية. ولكن لا بد أن تلاحظ، أن الخدمات الموجهّة لك شخصيا قد تتأثر في حال اختيار تعطيل خيار الملفات النصية. إذا رغبت في تعطيل خاصية إنزال الملفات النصية اضغط الرابط هنا للتعليمات التي ستظهر في نافذة منفصلة.

اغلاق