News

Hundreds flee as Kurdish-led force closes in on last Islamic State bastions in east Syria

Hundreds flee as Kurdish-led force closes in on last Islamic State bastions in east Syria

Xeber24.net – SOHR

Kurdish-led forces made fresh gains against jihadis defending their eastern Syria stronghold Monday, forcing hundreds of people to flee the fighting, a war monitor said.

The Syrian Democratic Forces, with aerial support from the U.S.-led coalition, closed in on the two main spots where jihadis are digging their heels in, the Syrian Observatory for Human Rights said.

“There is currently fighting around the villages of Al-Shaafa and Sousa,” said Rami Abdel Rahman, head of the Britain-based monitor.

The two villages are the main hubs in what is left of the Islamic State group’s last pocket in the Euphrates River valley, near the Iraqi border.

“The latest developments are in favor of the SDF and it appears the Islamic State may collapse soon,” Abdel Rahman said.

An SDF spokesman, Kino Gabriel, said the Kurdish-Arab alliance was able to repulse several jihadi attacks and was now advancing from three different directions.

A few hundred holdout fighters are defending the last rump of the jihadiorganization’s self-proclaimed caliphate, which once covered territory the size of Britain.

The fighting comes days after U.S. President Donald Trump announced his decision to pull U.S. troops out, a move many within his own administration feared would weaken the fight against IS.

The SDF reported in a statement on Sunday that it had evacuated 1,000 civilians from the area where the fighting was taking place.

The Observatory said a total of more than 5,000 people were able to flee the IS pocket since the SDF took Hajin, which had been the main hub in the jihadist’s Euphrates pocket, on December 14.

Abdel Rahman said most of them were women and children but he added that some fighters were trying to blend in with civilians, forcing the SDF to screen the evacuees at the Omar oil field.

The fall of Al-Shaafa and Sousa will cap a years-long multinational effort to smash the sprawling pro-state IS declared over parts of Syria and Iraq in 2014.

If the jihadis lose these two villages, they will no longer control any populated areas in Iraq or Syria and will have fully reverted to being a clandestine group hiding in desert areas.

Back to top button
Close

نحن نستخدم ملفات تعريف الارتباط (كوكيز) لفهم كيفية استخدامك لموقعنا ولتحسين تجربتك. من خلال الاستمرار في استخدام موقعنا ، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. سياسية الخصوصية

جمع البيانات
عند استخدام الموقع قد تصادف مناطق مثل المنتديات أو خدمات الفيديو حيث يتم الطلب منك كمستخدم إدخال معلومات المستخدم الخاصة بك. يتم استخدام مثل معلومات المستخدم هذه فقط للهدف التي يتم جمعها من أجله، وأي أغراض أخرى يتم تحديدها في نقطة الجمع وذلك بالتوافق مع سياسة الخصوصية هذه. لن نقوم بالإفصاح عن أي من معلومات المستخدم التي توفرها لطرف ثالث دون إصدارك الموافقة على ذلك، باستثناء ضرورة توفير خدمات قمت بتحديد طلبها.
إلغاء الاشتراك
تستطيع عندما تريد سحب موافقتك على استلام مخاطبات دورية بخصوص المواصفات، والمنتجات، والخدمات، والفعاليات وذلك عن طريق الرد على وصلة "إلغاء الاشتراك" في المخاطبات القادمة منا. الرجاء ملاحظة أننا لن نقوم بالإفصاح عن معلومات المستخدم الخاصة بك لطرف ثالث لتمكينه من إرسال مخاطبات تسويق مباشرة لك دون موافقتك المسبقة على القيام بذلك.
الملفات النصية (كوكيز)
يتوجب عليك أن تعلم أنه من الممكن أن يتم جمع المعلومات والبيانات تلقائيا من خلال استخدام الملفات النصية (كوكيز). وهي ملفات نصية صغيرة يتم من خلالها حفظ المعلومات الأساسية التي يستخدمها موقع الشبكة من أجل تحديد الاستخدامات المتكررة للموقع وعلى سبيل المثال، استرجاع اسمك إذا تم إدخاله مسبقا. قد نستخدم هذه المعلومات من أجل متابعة السلوك وتجميع بيانات كلية من أجل تحسين الموقع، واستهداف الإعلانات وتقييم الفعالية العامة لمثل هذه الإعلانات. لا تندمج هذه الملفات النصية ضمن نظام التشغيل الخاص بك ولا تؤذي ملفاتك. وإن كنت تفضل عدم جمع المعلومات من خلال استخدام الملفات النصية، تستطيع اتباع إجراء بسيط من خلال معظم المتصفحات والتي تمكنّك من رفض خاصية تنزيل الملفات النصية. ولكن لا بد أن تلاحظ، أن الخدمات الموجهّة لك شخصيا قد تتأثر في حال اختيار تعطيل خيار الملفات النصية. إذا رغبت في تعطيل خاصية إنزال الملفات النصية اضغط الرابط هنا للتعليمات التي ستظهر في نافذة منفصلة.

اغلاق